IATF 16949:2016 – rodzaje audytów i ich wpływ na poprawę procesu produkcyjnego

IATF 16949 kładzie duży nacisk na zgodność z wymogami samego standardu, jak również na specyficzne oczekiwania klienta. Rozszerza on ISO 9001 w zakresie kontroli wewnętrznych, zapewniając więcej możliwości do wykorzystania systemu zarządzania jakością. Dzięki temu utworzono kilka rodzajów audytów, które lepiej sprawdzają się w przypadku konkretnych organizacji.

Audyt systemu zarządzania jakością 

Audyt systemu zarządzania jakością można uznać za klasyczny audyt wewnętrzny w ramach IATF 16949. Celem tej kontroli jest określenie poziomu zgodności SZJ ze standardowymi i specyficznymi dla klienta wymaganiami w celu skutecznego wdrożenia.  

Audyt procesu 

Celem audytu procesu jest określenie skuteczności i wydajności rozwiązania produkcyjnego. Standard wymaga, aby tego typu audyt obejmował wszystkie procesy w ciągu trzyletniego okresu kalendarzowego. Biorąc pod uwagę, że w wielu przypadkach czas produkcji rozpoczyna się i kończy na założeniach specyficznych dla klienta, podejście do przeprowadzenia audytu jest często definiowane właśnie przez niego. W przypadkach, gdy nie ma konkretnych wymagań klienta dla procesu audytu, sama organizacja musi zdefiniować podejście. 

Osoby, które są zainteresowane kursem na pełnomocnika ds. IATF 16949:2016, powinny zajrzeć na stronę https://szkolenia.bureauveritas.pl/q03-pelnomocnik-ds-iatf-169492016/

Audyt produktu 

Produkty są ostatecznym wynikiem wszystkich procesów organizacji. Zdolność do wytwarzania produktów zgodnych z oczekiwaniami klienta i organizacyjnymi jest tym, co zakłada SZJ. Jednak obecnie dużą rolę ogrywa tu także zależność od dostawców, która wymaga dokładnych kontroli jakości, nie tylko przez firmę, która wykorzystuje zakupione części do stworzenia  końcowego produktu, ale również  przez samych eksporterów. 

Produkty muszą zostać poddane audytowi przy spełnieniu oczekiwań klienta na odpowiednich etapach produkcji i dostawy. Umożliwia to organizacji weryfikację zgodności z określonymi wymaganiami. Tam, gdzie klienci tego nie zdefiniowali, sama firma musi określić swoje podejście, które ma być stosowane podczas audytu produktu. 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here