praca na platformie wiertniczej

Praca w przemyśle wydobywczym na morzu uchodzi za jeden z najcięższych kawałków chleba. Jednocześnie zarobki na jakie można liczyć w tym wypadku są bardzo duże. Praca na platformie wiertniczej wymaga wiedzy i doświadczenia. Zdobyć ją wcale nie jest łatwo a chętnych jest wielu. Praca ta wiążę się z wieloma niebezpieczeństwami. Pomijając te związane ze specyfiką pracy dochodzą również zagrożenia związane z rejonem świata, w którym przyjdzie nam pracować.

Jakie wymogi należy spełnić?

Aby dostać pracę na platformie wiertniczej trzeba spełnić cały szereg kryterium. Przede wszystkim należy znać język angielski – absolutne minimum to stopień komunikatywny. Bez tego nie ma praktycznie żadnych szans na zatrudnienie. Po drugie trzeba mieć skończone studia kierunkowe. W grę wchodzą przede wszystkim studia na Wydziale Wiertnictwa Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie lub Akademii Morskiej w Gdyni. W uczelniach tych można uzyskać specjalizacje, dzięki którym praca na platformie wiertniczej będzie w zasięgu reki. Armatorzy poszukujący specjalistów zwracają również uwagę na doświadczenie w pracy na statku czy też w stoczniach.

Dla kogo praca na platformie wiertniczej

Kto więc znajdzie zatrudnienie w przemyśle wydobywczym na pełnym morzu? Armatorzy poszukują różnych specjalizacji. Na ich liście znajdują się:

  • wiertacze
  • elektrycy
  • spawacze
  • dźwigowi
  • nawigatorzy z umiejętnością pozycjonowania
  • elektronicy
  • automatycy
  • instrumentaliści (robotycy)

Każda z tych specjalności wymaga innych zaświadczeń i certyfikatów. Można je uzyskać w urzędach morskich, górniczych lub też w Stowarzyszeniu Elektryków Polskich. Aby móc podjąć pracę na platformie wiertniczej należy również zaliczyć szkolenia dotyczące spraw bezpieczeństwa. Koszty takich kursów pokrywa armator.

Ile można zarobić?

W powszechnej opinii pracując na platformie wiertniczej można zarobić kokosy. Jest w tym sporo prawdy. Zarobki są spore, czasami można w ciągu dnia można zarobić tyle co w miesiąc w przeciętnym miejscu pracy w Polsce. Jednak równie duże są rozpiętości płacowe jakie możemy spotkać u armatorów. Przede wszystkim płaca uzależniona jest od specjalności jaką będziemy wykonywać, doświadczenia i wykształcenie a także od rodzaju jednostki na jakiej przyjdzie nam świadczyć pracę. Na największe zarobki mogą liczyć ci, którzy są wysoko wykwalifikowani i są już długo związani z konkretnym pracodawcą.

Stawki zwykle zaczynają się od 100 euro za dzień pracy. Jednak wyciągnąć można nawet kilkaset euro dziennie. To już konkretne pieniądze. Żeby jednak nie popaść w euforię trzeba zwrócić uwagę na system pracy stosowany na platformach. Najczęściej stosowanym systemem to 28/28 – czyli pracujemy 4 tygodnie po 12 godzin dziennie a następnie przez kolejne 4 tygodnie odpoczywamy. Wiec licząc nasz zarobek z pierwszych 4 tygodni należy brać pod uwagę kolejny okres, kiedy nie zarobimy nic.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

4 KOMENTARZE

  1. Kasa niby porządna ale przydałoby się więcej informacji czy to się opłaca odnośnie tych przestojów. Z czego one właściwie wynikają?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here