Koniec szkoły średniej, to zawsze czas, kiedy pomału przystępujemy do przygotowania się do uczestniczenia w rekrutacji na studia. Rekrutacja na studia, to dla osób, które bardzo chcą zdobyć potrzebne im wykształcenie, konieczność. Nie zawsze jednak wiemy, jak przebiega proces rekrutacyjny, na co koniecznie musimy w tym aspekcie zwrócić uwagę. W poniższym artykule, znajdziecie wszelkie, niezbędne informacje, które pozwolą wam jasno i precyzyjnie przygotować się do procesu rekrutacji na studia.

Rekrutacja na studia

rekrutacja na studiaMusimy zacząć przede wszystkim od tego, że rekrutacja na studia, nie sprowadza się li i jedynie do złożenia odpowiednich dokumentów. Najpierw, kiedy zaczynają się rejestracje kandydatów na studia, musimy wybrać taki kierunek, który najbardziej nas interesuje. Nie trzeba się jednak ograniczać do jednego kierunku studiów. Możemy zdecydować się na wybór dwóch lub nawet trzech kierunków i to na różnych uczelniach. Pamiętajmy jednak, że trzy kierunki, na trzech różnych uczelniach, to jest absolutne maksimum, jeśli chodzi o nasze zapisy. Mamy zatem dwie opcje: albo wybieramy trzy kierunki w obrębie jednej uczelni, albo po jednym kierunku w obrębie różnych uczelni. W żadnym wypadku nie możemy być zapisani na więcej niż trzy kierunki w czasie jednej rekrutacji. Konfiguracja jest tutaj dowolna. Co dalej, kiedy już dokonaliśmy zapisu na wybrane dla nas kierunki?

Kolejne etapy rekrutacji

Kolejnymi etapami rekrutacji na studia jest uzupełnienie naszych danych osobowych oraz – podanie numeru świadectwa maturalnego oraz świadectwa dojrzałości. Wiadomo jednak, że pierwsze z nich, otrzymujemy w czerwcu, zaś drugie – z końcem czerwca. Nie jest zatem możliwe uzupełnienie rubryk dotyczących tych dwóch dokumentów. Dlatego też, jeśli mowa o szeroko pojętej rekrutacji na studia, to rozkłada się ona w czasie. Ważne jest jednak to, aby przestrzegać terminów. Numery świadectwa maturalnego musimy wpisać tak szybko, jak to tylko możliwe. Podobnie zresztą wyniki, które uzyskaliśmy na maturze z poszczególnych przedmiotów.

Samo zapisanie się na studia nie upoważnia do rekrutacji

To, o czym absolutnie nie można zapomnieć, jeśli chodzi o rekrutację na studia, to uiszczenie opłaty rekrutacyjnej. Mamy na to kilka dni od momentu, kiedy zapisaliśmy się na wybrany przez nas kierunek. Jeśli nie dokonamy takiej opłaty, możemy zostać automatycznie „wyrzuceni” z systemu, a tym samym, nasze miejsce się zwolni. To dobry system, ponieważ właśnie wpłacenie opłaty rekrutacyjnej, w dużej mierze potwierdza naszą gotowość do przystąpienia do rekrutacji. Jak jednak kształtują się koszta, które są związane z uiszczeniem takiej opłaty? Wszystko zależne jest tak naprawdę od uczelni, na którą się zdecydujemy, niemniej jednak, wysokość opłaty rekrutacyjnej oscyluje w granicach od 80 zł do nawet 150 zł.

Czy wymagane są dodatkowe egzaminy?

Nie zawsze rekrutacja na studia przebiega w pełni internetowo. Na niektóre kierunki, takie jak aktorstwo, malarstwo, grafika, czy kierunki muzyczne, dodatkowo przewidziane są egzaminy praktyczne. Sama ilość punktów, które zdobyliśmy w ramach naszego wyniku maturalnego, nie daje nam gwarancji, że uda nam się dostać na wymarzony kierunek artystyczny. W tym przypadku, kluczową rolę odgrywa punktacja, którą otrzymamy na egzaminach praktycznych. To także jest w pełni uzasadnione działanie, ponieważ kiedy ktoś decyduje się na podjęcie studiów na takim kierunku jak grafika czy malarstwo, musi mieć odpowiednie predyspozycje, czy też zdolności, które sprawią, że będzie on w stanie nie tylko zaliczyć egzaminy na studiach z wynikiem pozytywnym, ale też – pokazuje komisji rekrutacyjnej, ze taka osoba, rzeczywiście wybrała kierunek, który ją interesuje. Nie inaczej jest w przypadku szkół aktorskich, choć tutaj egzaminy wewnętrzne zostały stworzone też i po to, aby wyeliminować tych najsłabszych kandydatów. W myśl starego porzekadła, które mówi, ze z pustego nawet i Salomon nie naleje, egzaminy praktyczne do szkoły aktorskiej pokazują, czy rzeczywiście mamy choć odrobinę talentu.

Ostatni etap rekrutacji

rekrutacja na studiaW obu przypadkach jednak ostatnim etapem rekrutacji jest dostarczenie wymaganych dokumentów do dziekanatu. Po otrzymaniu pozytywnego wyniku, który możemy sprawdzić na stronie rekrutacji, możemy przystąpić do wysłania – bądź osobistego dostarczenia dokumentów zarówno do dziekanatu, jak i sekretariatu wybranej przez nas uczelni. Tutaj także obowiązują nas terminy – jest na to około tygodnia. W momencie, kiedy nasze dokumenty nie trafią na uczelnię, nasze miejsce automatycznie się zwalnia. W taki sposób, jeśli w pierwszym naborze nie zapełnią się wszystkie miejsca na uczelni, może ona (choć nie ma takiego obowiązku), zorganizować drugą rekrutację na studia. Z reguły taka rekrutacja odbywa się od połowy lipca do nawet końca sierpnia. Są też i takie kierunki, na których ponowna rekrutacja trwa do połowy września. Musimy jednak pamiętać, że na te najlepsze uczelnie jak i kierunki, z reguły nie ma drugiej rekrutacji, dlatego warto dopilnować wszystkich formalności w terminach.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here