strategia sprzedaży

Aby odnieść sukces na rynku firma musi przede wszystkim znaleźć klientów na swoje usługi lub produkty i je sprzedać. W osiągnięciu tego celu pomoże odpowiednio dopracowana strategia sprzedaży. Co kryje się pod tym pojęciem? Opracowanie skutecznej strategii mającej na celu wsparcie sprzedaży polega na spełnieniu kilku istotnych zadań: wyznaczeniu grupy docelowej, skonstruowaniu metody, która pomoże nam dotrzeć do klientów, opracowaniu sposobów komunikacji z klientami, politykę cenową oraz kontakty z klientami po procesie sprzedaży.

Wyznaczenie grupy docelowej

Jeśli chcemy sprzedać nasze produkty lub usługi musimy wiedzieć komu możemy je zaproponować. Ścisłe określenie docelowej grupy klientów pomoże nam opracować kanały dotarcia do nich oraz odpowiednio skomponować promocje. Grupę potencjalnych klientów możesz zdefiniować przy pomocy kilku kryteriów: miejsca zamieszkania (w przypadku sprzedaży internetowej ma to mniejsze znaczenie), zasobności portfela, wieku, wykształcenia. Swój produkt lub usługę dopasowujesz według powyższych kryteriów do określonej grupy. Przykładowo twoja usługa może mieć zapotrzebowanie wśród ludzi młodych, dobrze zarabiających, mieszkających w dużych miastach i dobrze wykształconych. Kiedy masz już tak określoną grupę docelową możesz przystąpić to opracowania kolejnych punktów z jakich składa się strategia sprzedaży.

Strategia sprzedaży – jak dotrzeć do klientów?

Przede wszystkim dzięki reklamie. Możliwości jest tutaj mnóstwo. To na jaki rodzaj reklamy się zdecydujemy zależy od naszej grupy docelowej i od zasobności naszego portfela. Wydaje się, że można wyznaczyć trzy główne kanały, dzięki którym możemy promować swoje produkty i usługi:

  • telewizja
  • radio
  • internet

Spoty telewizyjne i radiowe z pewnością trochę kosztują, jednak dobrze wykonany filmik reklamowy może mieć kolosalne znaczenie nie tylko na wypromowanie konkretnego produktu ale również może podnieść rozpoznawalność twojej firmy. Słowem: twoja firma i proponowane produkty czy usługi mogą na trwałe zapisać się w świadomości odbiorców, w tym potencjalnych klientów.

O wiele więcej możliwości daje internet. Tutaj również można promować swoją firmę i usługi. Zadbana i często aktualizowana strona internetowa, fanpage w mediach społecznościowych czy blog tematyczny to świetne sposoby na autopromocję. Ważne jest również opracowanie odpowiedniej formy komunikacji z klientem. Kontakt telefoniczny i mailowy to standard. Dodatkowo można również założyć czat, na którym na bieżąco będziemy udzielać wskazówek klientom.

Polityka cenowa

Odpowiednie skonstruowanie ceny dla swoich produktów i usług wymaga wzięcia pod uwagę kilku czynników. Przede wszystkim musimy określić portfel naszej grupy docelowej. Wiedza o tym jakimi środkami dysponują nasi potencjalni klienci jest bardzo istotna w procesie kreowania ceny. Istotnym elementem polityki cenowej są również promocje, które zastosujesz po to aby zachęcić do korzystania z twoich usług.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

4 KOMENTARZE

Odpowiedz na „tymoteuszAnuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here