Baza kolejowych przewoźników pasażerskich

Baza przewoźników kolejowych w Polsce nie jest zbyt duża – w przytłaczającej większości są to spółki kierowane przez jednostki samorządu terytorialnego bądź zarządzane na poziomie krajowym. Brakuje także odpowiedniej infrastruktury. W Polsce nadal korzysta się z torowisk wytyczonych w czasie zaborów i nie buduje się nowych tras. Wiele, nawet stosunkowo dużych miast pozbawionych jest dostępu do sprawnej kolei.

Stacji PKP nie posiada chociażby Łomża czy Jastrzębie-Zdrój. Kolejne miasta jak Kalisz czy Łódź przez niekorzystny rozkład torów w praktyce mają zdecydowanie mniej połączeń niż wskazywałaby na to ich wielkość. Światełko w tunelu tej trudnej sytuacji daje propozycje rządowych „szprych”, które miałyby łączyć każdy polski region z Centralnym Portem Komunikacyjnym, ale realizacja inwestycji nawet jeszcze nie ruszyła.

Niemniej jednak coraz więcej Polaków wybiera kolej jako szybszy, bardziej ekologiczny i tańszy środek transportu korzystny zwłaszcza dla posiadających zniżki studentów, uczniów oraz seniorów. Przewoźnicy kolejowi inwestują więc w wygodniejszy i nowocześniejszy tabor.

Najlepsze warunki? Może PKP Intercity? 

Ciężko jednoznacznie określić, który przewoźnik oferuje najlepsze warunki podróżowania, ponieważ każdy klient ma inne wymagania i priorytety. Dla osób, dla których głównym wymaganie jest czas i miejsce siedzące najlepszą opcją będzie ogólnopaństwowy przewoźnik oferujący połączenia dalekobieżne, a mianowicie PKP Intercity. Pociągi te zatrzymują się tylko na ważniejszych stacjach, więc trasa pokonywana jest szybciej i sprawniej.

Dodatkowo sprzedaż biletów połączona jest zawsze z przydzieleniem konkretnej miejscówki, a więc najczęściej ma się zagwarantowane, że będzie gdzie usiąść. Konieczność stania pojawia się dopiero w momencie, w którym wszystkie miejsca siedzące są po prostu wyprzedane. PKP Intercity posiada dwadzieścia składów Pendolino rozwijających znaczne prędkości i krążące na trasach z Warszawy do Gdańska i Krakowa.

Obecnie spółka inwestuje jednak raczej w modernizację starszych wagonów dostosowując je do standardów XXI wieku. Pojawiają się gniazdka elektryczne, szersze siedzenia i przyciszenie odgłosów jazdy. Tak dzieje się w połączeniach o standardzie IC, w standardzie TLK nadal wieje myślą techniczną jeszcze z czasów PRL. Należy więc zwracać uwagę na oznaczenia, zwłaszcza, że oba standardy są w tej samej cenie.

Wygodne i schludne koleje regionalne

Tak jak napisano powyżej, nie wszystkie pociągi IC oferują standardy dopasowane do XXI wieku. Dużo lepiej jest w kolejach regionalnych zarządzanych przez Przewozy Regionalne. Baza przewoźników kolejowych musi być uzupełniona także o te kierowane przez sejmiki wojewódzkie (np. Koleje Mazowieckie, Koleje Wielkopolskie). Najczęściej kooperują one z Przewozami Regionalnymi ustalając tą samą cenę biletów na danych trasach.

Pociągi regionalne w większości polskich regionów oferują bardzo niskie ceny za przewóz, wygodne składy z Internetem i gniazdkami i cichą jazdę. Minusami jest jednak tłok, brak gwarancji miejsca siedzącego oraz przede wszystkim zatrzymywanie się na każdym przystanku, co spowalnia istotnie podróż.

Więcej informacji o przewoźnikach znajdziesz na – https://www.bnf.pl/katalog/baza/baza-kolejowych-przewoznikow-pasazerskich.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here